BGS Svenssons innovation: Dubbelutrustade lastbilar för pålning och borrning – i ett

2024-05-07

BGS Svensson har utvecklat ett unikt koncept med dubbelutrustade lastbilar för både pålning och borrning, vilket ger en enastående flexibilitet och snabbhet i arbeten som kräver flera metoder.

– Det är en enorm konkurrensfördel att slippa köra ut två maskiner som många andra grundläggningsbolag måste göra, säger BGS Svenssons VD Melker Svensson.

Idén kom när Leif Svensson, Melkers far, för omkring 30 år sedan behövde ett snabbt och lätt sätt för att slå ner en stor mängd pålar i samband med markarbete för några villatomter.

– Då kom vi på att en lastbil med bakmonterad kran var ett perfekt arbetsinstrument. Vi hängde en lufthammare i kranen och började slå stålpålar. Därefter har vi utvecklat arbetsmetoden till att vi idag kan slå, borra, skruva stålpålar samt sätta dragstag med lastbilen.

– Det har gjort att vi blir oslagbara i dimensioner upp till 170 millimeter vid grundläggning av alltifrån villatomter till industrifastigheter samt diverse större bostadsprojekt.

Melker Svensson berättar att nya framsteg görs hela tiden. Det senaste är att de har byggt in kompressorerna i lastbilen.

– Med inbyggda kompressorer tjänar vi vikt, plats och diesel vilket gör att vi kan ta större entreprenader på bara en etablering. Det är bara att koppla i luftslangen i den inbyggda kompressorn när man kommer fram. Det är en jätteinnovation som vi är stolta över!

Lastbilen ger flexibilitet och kommer fram där larvgående maskiner inte kommer till.

– Vi kan till exempel ta oss in via cykelvägar och enkelt ut i till exempel skärgården där andra ofta går bet.

BGS Svenssson personal webbilder 3
BGS Svenssons VD Melker Svensson.

Unik kombination av hydraulik och elektronik

Den främsta utmaningen när konceptet utvecklades var att få lastbilen att fungera hydrauliskt och elektriskt, något som BGS Svensson har utvecklat alldeles själva.

Utmaningen var att kombinera komponenter av flera olika fabrikat inom hydraulik och olika programvaror.

– Det har vi nu löst och idag har vi sju bilar i drift och under året levereras två till. Konceptet är BGS Svensson ensamma om i Norden.

Räckvidden har också blivit längre genom den egna konstruktionen. Kranen är 19 meter lång för slagen påle och 15 meter för borrad påle.

– Det är ingen som slår oss på fingrarna med det.

Kombinationen att klara både pålning och borrning från samma fordon sparar mycket tid och pengar, själva bytet av utrustning tar bara 30 minuter.

– Vi blir en slags helhetslösning inom grundläggningen på arbetsplatsen, då vi lätt kan ställa om från slagen till borrad påle vid ändrade förutsättningar vilket ofta sker.

Produktutveckling – en spetskompetens

Produktutvecklingen är en spetskompetens som dels ger stora fördelar för kunderna och dels är bolagets affärsidé.

– Vi jobbar nära med större beställare, men alla vet ännu inte om att vi har denna kompetens vilket gör att vi ser en stor potential att ta större marknadsandelar inom grundläggning, säger ekonomichef Anna Svensson.

Utvecklingen sker gradvis – hela tiden, vilket Melker Svensson kan bekräfta med 35 år i branschen.

– Det händer mycket inom elektronik och hydraulik, det kommer ständigt nya bättre komponenter, säger Melker Svensson och fortsätter:

– Då våra lastbilar och kompressorer alltid är uppdaterade enligt senaste föreskrifter kan vi hålla nere dieselförbrukningen till minsta möjliga vilket gör miljöpåverkan mindre än traditionell grundläggning.

Det var för tre år sedan som BGS Svensson köptes upp av Nordisk Bergteknik som imponerades av entreprenörskapet och produktutvecklingen.

– Motivet till affären var till stor del att Nordisk Bergteknik skulle kunna ta del av innovationen.

Nu är planerna att sprida konceptet i hela koncernen; 

– Målet är att våra dubbelutrustade lastbilar ska användas i hela segmentet Grund Sverige i Nordisk Bergteknik, det satsar vi på nu, avslutar Melker Svensson.

Relaterade inlägg